اخبار

Retargeting یا هدف گیری مجدد با کمک بیکن ها

1 سال پیش

 Retargeting یا هدف گیری مجدد با کمک بیکن ها

با اینکه بیکن ها مدتی است جایگاه خود را پیدا کرده اند، اما دیده می‌شود که بازاریاب ها اکثراً از آن برای ارسال کوپن تخفیف و ارسال پیام استفاده می‌کنند. اگر چه همه چیز در حال تغییر است و این روزها استفاده از بیکن ها به عنوان ابزار "هدف گیری مجدد" به یکی از محبوب ترین استفاده های آن تبدیل شده است. با توجه به ویژگی های بیکن ها مثل تامین آنی خواسته های مردم و ارسال محتوای شخصی سازی شده برای آنها، کمی بدیهی به نظر می‌آید.

 

◄ هدف گیری مجدد:

یعنی چه: به طور کلی فرستادن یک تبلیغ مشابه برای آن دسته از مشتریانی که از یک وبسایت یا محصول خاص خوششان آمده را هدف گیری مجدد می‌گویند. مهم این است که متوجه باشیم چطوری رد مشتریان را می‌توان گرفت، معمولا با تعقیب مسیر نشانگر موس آن ها روی صفحه و در حوالی یک آیتم خاص یا مشاهده سبد خریدی که به آن چند آیتم اضافه شده اما بعداً رها شده و خریداری نشده‌اند.

ماهیت دیتای بدست آمده: دیتایی که از این طریق بدست می‌آید نسبت به دیتایی که از روش های بازاریابی مجاورتی بدست می‌آید ریز بودن، دقت و صراحت کمتری دارند.

به چه زیرساخت هایی نیاز است: یکی از اساسی ترین نیازهای این روش، قرار دادن یک کد بر روی وبسایت شماست. هر بار که یک مخاطب جدید به سایت شما سر می‌زند، یک کوکی ناشناس بر روی مرورگر او قرار داده می‌شود، این گونه میتوان وقتی که وی مجدداً به سایت شما برگشت، سیستم تامین کننده تبلیغات شما، شما را از زمان فرستادن آگهی هدف گیری مجدد آگاه می‌کند و مطمئن می‌شود که این آگهی ها تنها برای کسانی فرستاده می‌شود که قبلاً به سایت شما آمده اند.

 

◄ هدف گیری مجدد با بیکن:

یعنی چه: می‌توان این طور توضیح داد که به استفاده از بیکن برای دریافت پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) توسط اپلیکیشن‌هایی که کاربر با دریافت نوتیفیکیشن برندهای خاصی در آن اپلیکیشن ها (مانند مرورگر کروم) موافقت کرده است.

برای اینکه مطلب روشن تر بشود یک مثال می‌زنیم: کاربری به درون یک فروشگاه قدم می‌گذارد و وارد قسمت خاصی می‌شود مثلاً آرایشی و بهداشتی، هنگامی که در اطراف محصولات یک برند قرار دارد و از اپلیکیشن آن استفاده می‌کند، بیکنی که در مجاورت فرد قرار دارد یک پیغام مرتبط با او برای وی می‌فرستد، اگر این بیکن از نوع EddyStone باشد او را به یک وبسایت مرتبط می‌برد که در آن ابزارهای لازم برای هدف گیری مجدد قرار دارند. به این صورت، بیکن ها به فروشنده ها نشان می‌دهند مشتریانشان به دنبال چه چیزی هستند و ابزارهای هدف گیری مجدد کمک می‌کنند تا در آینده به صورت آنلاین مشتریان را هدف گیری کنند.

ماهیت دیتای بدست آمده: بیکن ها به فروشندگان کمک می‌کنند تا فروشندگان رفتار مشتریان را در دنیای واقعی بسنجند، دقت و صراحت آن همانطور که گفته شد بیشتر از روش قبلی است. تفاوت آن در این است که ریز بودن این اطلاعات عمق فهم از رفتار مشتریان را افزایش می‌دهد، به فروشندگان می‌گوید که مشتریان دقیقاً در کدام قسمت فروشگاه رفت و آمد کرده اند، به چه آیتم هایی علاقه نشان داده اند. این اطلاعاتی است که اساساً هیچ شرکت دیگری حتی " گوگل" و "فیسبوک" نمی‌توانند به این دقت و صراحت ارائه کنند.

به چه زیر ساخت هایی نیاز است: در ادامه به چند تا از این نیازهای اولیه که برای ادامه کمپین های هدف گیری مجدد نیاز است و مشتریان باید آن ها را انجام دهند می‌پردازیم:

  1. بلوتوث را روشن کنید.
  2. مکان یابی را روشن کنید.
  3. به اینترنت متصل شوید.
  4. از اپلیکیشن مخصوص آن بیکن ها استفاده کنید.

سیستم هایی که بر اساس iBeacon کار می‌کنند باید از اپلیکیشن های مرتبط استفاده کنند، و بیکن های EddyStone باید به مرورگر کروم مجهز باشند. علاوه بر این ها کد ناشناس کوکی را هم باید بر روی وبسایت قرار داده باشید.

 

 

◄ چرا "هدف گیری مجدد" بر اساس بیکن ها در دنیای امروز مهم تر است؟

 

1. بیکن ها در 70% زمان بیداری مردم در کنارشان هستند و اطلاعات جمع آوری می‌کنند، این رقم برای اطلاعات بدست آمده از تبلیغات آنلاین تنها 30% است. مثلاً: تبلیغاتی که امروزه برای مشتریان فرستاده می‌شود اصولاً بر اساس رفتار آنلاین آن هاست، که این زمان 30% از زمان بیداری مردم امروزی را شامل می‌شود. 70% بقیه را در بیرون و مشغول فعالیت در دنیای واقعی هستند. بیکن ها آن70% بقیه را می‌توانند پوشش دهند.

 

" بیکن ها اطلاعات لازم برای کسب و کار شما را بر اساس فعالیت مردم، در 70% زمان بیداریشان، تامین می‌کنند."

 

2. اینترنت همراه، 70% حجم رسانه جهانی را به خود اختصاص داده است، در سال 2016، اینترنت همراه رشد بسیار سریعی را نسبت به هر رسانه دیگری ثبت کرد. بر اساس پیش بینی های موسسه Zenith’s Media Consumption  اینترنت همراه 70% حجم کل رسانه ها را به خود اختصاص داده، در حالی که اینترنت دسکتاپ به 16% سقوط کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهند که مردم در سراسر جهان، به طور متوسط 86 دقیقه در روز را به اینترنت همراه روی موبایل هایشان اختصاص می‌دهند و 36 دقیقه از اینترنت بر روی کامپیوترهایشان استفاده می‌کنند.

"بنابراین هدف گیری مجدد که در ابتدا برای بررسی رفتار مشتریان در فضای مجازی بر روی کامپیوترهایشان درست شده بود، ترجیح مردم به استفاده از اینترنت بر روی موبایل است و اینجا جایی است که تکنولوژی پیشرفته تری برای "هدف گیری مجدد" استفاده می‌شود که عامل موقعیت مکانی هم در آن نقش مهمی ایفا می‌کند، در اینجاست که بیکن وارد صحنه می‌شود."

 

3. درحالی که سال 2013، پس از رو نمایی از iBeacon شاهد بیشترین رشد در تعداد این شرکت ها بودیم، تعداد آن ها به 66 شرکت افزایش پیدا کرد.

"در واقع این نرخ رشد پایدار " هدف گیری مجدد " بر اساس بیکن را به راهی امن و قوی برای به جلو راندن بازاریابی و تبلیغات اینترنتی تبدیل کرده است. به خصوص به خاطر این حجم عظیم از اطلاعاتی که توسط بیکن ها ثبت می‌شود. علاوه بر این، تعداد بازاریاب هایی که ارزش بیکن را درک می‌کنند رو به افزایش است."

 

4. اطلاعات مربوط به موقعیت یابی مشتریان که توسط بیکن ها ارائه می‌شود، نسبت به GPS نیز دقیق تر و قابل اعتماد تر است. برای اینکه به شما نشان دهیم که چقدر میتوان این اطلاعات را ریز کرد، یک مثال می‌زنیم: با کمک GPS می‌توان گفت که مشتری در کدام قسمت شهر است اما بیکن به شما میگوید مشتری کجای فروشگاه و به چه مدتی حضور داشته است.

 

 

منبع: Beaconstac